Σάμιος: “Υπερηφάνεια για τα παιδιά της Κ19”

ΦΙΛΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΚΩΦΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΝΟΜΗ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ Κ-19 ΤΟΥ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΚΟΥ (ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI)
Διαφήμιση

 

Διαφήμιση

Ο προπονητής των πρωταθλητών της Κ19 του Παναθηναϊκού, Βαγγέλης Σάμιος, μίλησε στο περιθώριο της φιέστας τίτλου των “Πράσινων” για την φετινή χρονιά δηλώνοντας υπερήφανος για τους παίκτες τους.

Αναλυτικά:

Διαφήμιση

Το παλιό τραγούδι λέει «θα ξανάρθει η ρουτίνα μα κάτι άλλαξε από χθες: είμαστε πια πρωταθλητές». Τι άλλαξε μετά την κατάκτηση του τίτλου;
Για να πάρω την πάσα που μου έδωσες από το τραγούδι, δεν αλλάζει τίποτα. Η ακαδημία είναι ένα συγκεκριμένο και ιδιαίτερο κομμάτι. Είναι μια επιβράβευση όλων όσοι εμπλέκονται με την ακαδημία. Κάτι όμορφο για τα παιδιά που το θέλαμε πολύ. Έχει γίνει μεγάλη προσπάθεια από την ομάδα. Η αυριανή μέρα είναι ίδια: προσπάθεια για εξέλιξη ποδοσφαιριστών με γνώμονα να περάσουν στο επόμενο επίπεδο πιο άρτια εκπαιδευμένοι και να πετύχουν τα όνειρά τους. Πρέπει εμείς οι μεγάλοι να καταλάβουμε ότι έχουμε στα χέρια μας ανθρώπους με όνειρα και πρέπει να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να τους βοηθήσουμε.

Μια ακαδημία πρέπει να έχει στόχο να βγάζει ποδοσφαιριστές για την πρώτη ομάδα ανεξαρτήτων αποτελεσμάτων ή να κατακτά τίτλους;

Διαφήμιση

Είναι λίγο και από τα δύο. Πάνω απ’ όλα είναι η εκπαίδευση. Πρώτος στόχος της ακαδημίας είναι η διαπαιδαγώγηση χαρακτήρων και εκπαίδευση ποδοσφαιριστών. Από εκεί και πέρα πρέπει να σεβαστείς το DNA του συλλόγου που εκπροσωπείς, βάζοντας το πνεύμα νικητή την κατάλληλη στιγμή. Τα παιδιά έρχονται από την Κ10 και πρέπει μέχρι τα 15-16 να επιμείνουμε στην εκπαίδευση, όχι βάζοντας
πάνω απ’ όλα το αποτέλεσμα. Κ17 και Κ19 έρχεται το επαγγελματικό κομμάτι και εκεί θα πρέπει να μπει η πίεση του αποτελέσματος που θα συναντήσουν στην πρώτη ή στη δεύτερη ομάδα. Υπάρχει τρόπος μέσα από την προπονητική διαδικασία να περνάς την πίεση του αποτελέσματος χωρίς να είναι αυτοσκοπός και βιτρίνα. Θεωρώ ότι έτσι έχεις άρτια εκπαιδευμένους ποδοσφαιριστές και έτοιμους για το επόμενο σενάριο.

Αν θεωρήσουμε ότι η Κ19 είναι το τελευταίο βήμα πριν τις επαγγελματικές ομάδες, θεωρείς ότι αυτός ο τίτλος μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για όλη την ακαδημία;

Ναι, αυτό υποστηρίζω. Σε όλες τις μεγάλες ακαδημίες παγκοσμίως τα μεγάλα τμήματα είναι η βιτρίνα. Η Κ19 είναι η βιτρίνα για το πώς δουλεύει και τι πρεσβεύει μια ακαδημία.
Ο τίτλος είναι μια βοήθεια για σένα ενόψει των επόμενων χρόνων;
Είναι ένα πολύ καλό εργαλείο να το βάλω δίπλα στο αγωνιστικό και στο εκπαιδευτικό πλάνο της ακαδημίας από την Κ10 έως την Κ19. Η Κ19 αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για το πώς έφτασε στην επιτυχία μέσα από την εκπαίδευση και τη συμπεριφορά.

Αυτό το my way της Κ19 σε «γεμίζει» προσωπικά;

Είναι our way. Στηρίζομαι πολύ στους συνεργάτες μου. Τους δίνω πολύ χώρο και προσπαθώ να νιώσουν σημαντικοί σε όλη την προσπάθεια, γιατί μόνος σου δεν μπορείς να καταφέρεις τίποτα. Ειδικά όταν αφορά το αντικείμενο της ανάπτυξης και βελτίωσης νεαρών αθλητών. Είναι μεγάλη η χαρά μου ότι γίνεται μια πολύ σημαντική προσπάθεια από το μικρότερο έως το μεγαλύτερο ηλικιακά τμήμα.

Στον κόσμο των ακαδημιών ισχύουν η μαθηματική απλότητα του «1+1=2» και επομένως εάν διατηρηθεί η φιλοσοφία που «τρέχει» τώρα η ακαδημία του Παναθηναϊκού θα παίρνει τίτλους συνεχώς τα επόμενα χρόνια;

Όχι, δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Όταν εμπλέκεται ο ανθρώπινος παράγοντας δεν υπάρχει δεδομένη επιτυχία. Πρέπει να μην παρεκκλίνεις και το σημαντικό είναι όταν κάτι μπορεί να μην πάει καλά, να υπάρχει σταθερότητα ώστε να μην μπερδέψεις ποτέ τα παιδιά. Τα παιδιά πρέπει να έχουν σταθερότητα περιβάλλοντος, νοοτροπίας και φιλοσοφίας στην ακαδημία.
Για τους φετινούς πρωταθλητές θεωρείς ότι αυτή η επιτυχία μπορεί να τους δώσει φτερά ή να τους πειράξει το μυαλό; Εξαρτάται από τους ίδιους. Πόσο ώριμος είναι ο καθένας, πόσο έχει καταλάβει και πειστεί για όσα τους έχουμε μάθει, να μείνουν σταθεροί και να τους δώσει το εφαλτήριο για να πετύχουν αυτό που θέλουν, να μπουν στο ρόστερ της πρώτης ομάδας.

Το καλοκαίρι όταν ξεκινούσε αυτή η προσπάθεια τι εικόνα είχες για την ομάδα;

Ελέω COVID τα προηγούμενα δύο χρόνια τα παιδιά έχασαν μεγάλο μέρος της εκπαίδευσης. Οι γεννηθέντες το 2004 έπαιξαν ελάχιστα τότε στο πρωτάθλημα γιατί μετά έγινε η διακοπή πρωταθλημάτων λόγω της πανδημίας. Έχασαν μεγάλο μέρος της εκπαίδευσής τους στην Κ17 και η μεγαλύτερη αγωνία μας ήταν πώς θα καταφέρουμε να καλύψουμε το χαμένο διάστημα της εκπαίδευσης και να φανούν ανταγωνιστικοί στην Κ19. Τα παιδιά που γεννήθηκαν το 2003 έπαιξαν πέρσι 7 ματς και είχαμε μια εικόνα για την αξιολόγησή τους. Επίσης δημιουργήθηκε η Β ομάδα και μας τράβηξε αρκετούς ποδοσφαιριστές. Στο τέλος της ημέρας υπήρχε μεγάλη εμπιστοσύνη στα παιδιά αλλά και στους συνεργάτες μου. Όταν πρωτομαζευτήκαμε πιστεύαμε ότι θα ήμασταν ανταγωνιστικοί.

Τη λέξη «τίτλος» την έβαλες στα αποδυτήρια;

Όχι, εγώ ποτέ. Μετά από τρία ανεπιτυχή αποτελέσματα μέσα στη σεζόν μίλησα μέσα στα αποδυτήρια όχι για τίτλο, αλλά για μια προσπάθεια που δεν πρέπει να αδικήσουμε και ότι θα έπρεπε να βρούμε τη δύναμη για να το τελειώσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Κάναμε 5 νίκες σε 5 ματς απέναντι σε δύσκολους αντιπάλους. Δεν μιλήσαμε για 6 στα 6 γιατί μέσα μου κάπου πίστευα ότι μέσα από τον ανταγωνισμό, μπορούσαμε να πάρουμε τον τίτλο πριν το τελευταίο ματς.

Αυτή η ομάδα βίωσε πολλά σκαμπανεβάσματα. Ξεκινήσατε με ήττα στα Γιάννενα…

Ήταν ένα πολύ ιδιαίτερο παιχνίδι και η μόνη φορά που παρέκκλινα από τις αρχές μου. Μία από τις αρχές μου λέει ότι πρέπει να παίζεις με τους ποδοσφαιριστές που προπονείς και όχι με άλλους που κάνουν σε μεγαλύτερο τμήμα. Επειδή τότε δεν είχε διαμορφωθεί το ρόστερ της Β ομάδας, κατέβηκαν πέντε παιδιά, δεν έκαναν προπόνηση με εμάς και στο παιχνίδι μας δεν είχαμε συνοχή. Ήταν μεγάλο μάθημα αυτή η ήττα και είπαμε ότι δεν θα ξαναγίνει αυτό. Αποφασίσαμε να στηρίξουμε το ρόστερ που προπονούμε και με αυτό πήγαμε. Στην πορεία ήρθαν κάποια παιδιά από τη δεύτερη ομάδα και μας ζήτησαν να παίξουν για να στηρίξουν την προσπάθειά μας, αλλά τους εξήγησα το σκεπτικό μου.

Υπήρχε στιγμή που σκέφτηκες «πάει το χάσαμε»;

Όχι δεν σκέφτηκα έτσι. Όταν ήρθαν τα τρία απανωτά ανεπιτυχή προβλήματα, σκέφτηκα ότι η τύχη δεν μας έδωσε τη δυνατότητα να πάμε να αντιμετωπίσουμε τους βασικούς ανταγωνιστές του τίτλου με πλήρη ομάδα ώστε να δούμε εάν μπορούμε να περιμένουμε περισσότερα πράγματα. Είπα κάποια στιγμή στον Ανδρέα ότι εκείνος ο βαθμός που πήραμε με τη Λαμία, θα ήταν τόσο σημαντικός ώστε μπορεί να μας έδινε τον τίτλο.

Υπήρχε στιγμή που είπες μέσα σου «το πήραμε»;
Το είπα μετά τη νίκη με τον Ολυμπιακό στην έδρα μας.

Ποια ήταν η μία στιγμή που δεν θα ξεχάσεις ποτέ σε αυτή την πορεία;

Το παιχνίδι του πρώτου γύρου με τον Ολυμπιακό στο Ρέντη.

Και μια στιγμή που θα ήθελες να ξεχάσεις;

Αναφέρθηκα και μετά τον αγώνα με τον Ολυμπιακό. Παρασύρθηκα με τον Αστέρα Τρίπολης στον εντός έδρας αγώνα και δημιούργησα μια κατάσταση με τον ποδοσφαιριστή Μιχόπουλο. Το έχω μετανιώσει πάρα πολλές φορές. Θα ήθελα να πατήσω ένα κουμπί διαγραφής και να μην είχε συμβεί ποτέ.

Έχει ένα μυστικό αυτή η ομάδα;
Έχει και λέγεται οικογένεια. Έχουν τρομερά καλές σχέσεις μεταξύ τους και στα αποδυτήρια και στην εξωγηπεδική ζωή. Είναι όλοι ανταγωνιστές με ευγενή άμιλλα.

Είναι αλήθεια ότι στο πλαίσιο της εκμάθησης δεν κάνατε ανάλυση αντιπάλου;
Δεν κάνω ποτέ ανάλυση αντιπάλου. Θεωρώ ότι μέσα στη διάρκεια των προπονητικών μονάδων πρέπει να δίνεις τις πληροφορίες που χρειάζεται ο ποδοσφαιριστής για να ανταπεξέλθει στα προβλήματα είτε στην προπόνηση είτε στον αγώνα. Παρομοιάζω τη δουλειά στην ακαδημία με τις πανελλήνιες εξετάσεις και την προετοιμασία του μαθητή. Λέω πάντα στα παιδιά ότι στα πρώτα 10 λεπτά στο παιχνίδι θα πρέπει να αξιολογούν τι προβλήματα βάζει ο αντίπαλος και να βρίσκουν τις λύσεις. Όλα τα πιθανά σενάρια είναι εκπαιδευμένα στην προπόνηση. Άρα δεν θέλουμε να μπει ο παίκτης με μασημένη τροφή και να ξέρει ακριβώς τι πρέπει να κάνει, αλλά να δούμε πώς το αξιολογεί ο ίδιος και τι λύσεις δίνει. Εκεί φαίνεται εάν είναι αθλητής υψηλού επιπέδου ή θέλει να έχει τις πληροφορίες και θα φτάσει μέχρι ένα συγκεκριμένο επίπεδο. Μπορεί να παρακολουθείς μια ομάδα πώς έχει παίξει σε 3-4 ματς και να έρθει να παίξει μαζί σου με άλλη σύνθεση και άλλο σχηματισμό. Όπως συνέβη στο ματς με τον Ολυμπιακό που ήρθαν με πέντε ποδοσφαιριστές της Β’ ομάδας. Συνιστώ και το έχω σαν κατεύθυνση στην ακαδημία να μη γίνεται
ανάλυση αντιπάλου. Θεωρώ ότι η ανάλυση αντιπάλου είναι για την πρώτη ή τη δεύτερη ομάδα που εκεί θέλεις καθαρά το αποτέλεσμα, ενώ στην ακαδημία θέλεις να δεις εάν είναι συγκεντρωμένος ο ποδοσφαιριστής σου.

Πώς ένιωσες όταν τελείωσε το ματς του Άρη με τον ΠΑΟΚ και ο Παναθηναϊκός ήταν οριστικά πρωταθλητής;

Ένιωσα σαν να έφυγε ένα βάρος 100 κιλών από πάνω μου. Ένιωσα τεράστια υπερηφάνεια για τα παιδιά και αγαλλίαση γιατί ο Θεός επιβράβευσε την προσπάθεια της καλύτερης, κατά τη γνώμη μου ,ομάδας στο φετινό πρωτάθλημα. Αυτή η ακαδημία ήταν μακριά από τους τίτλους για πολλά χρόνια. Έπρεπε να έρθει ο τίτλος, όχι για να επιβεβαιώσει ότι γίνεται καλή δουλειά, γιατί τα πρωταθλήματα της ακαδημίας είναι οι ποδοσφαιριστές της που είναι στο ρόστερ της πρώτης ομάδας, αλλά γιατί πρέπει να είσαι ανταγωνιστής και να κερδίζεις τίτλους.

Παρακολουθείς συχνά προπονήσεις της πρώτης ομάδας και μιλάς συχνά με τον προπονητή. Πατάς πάνω σε στοιχεία που εφαρμόζει ο Ιβάν Γιοβάνοβιτς στην πρώτη ομάδα;
Παρακολουθώ πρώτα για δική μου εξέλιξη και βελτίωση πάνω σε κάποια tips που δίνει σε τακτικές προσεγγίσεις. Για μένα είναι δωρεάν σεμινάριο αυτή η διδασκαλία του Ιβάν στους παίκτες. Από την πρώτη στιγμή που βρεθήκαμε μαζί διαπίστωσα ότι έχουμε κοινή φιλοσοφία στον τρόπο παιχνιδιού και εκπαίδευσης των ποδοσφαιριστών. Στην πορεία είδα ότι οι δύο ομάδες έχουν ίδια τακτική προσέγγιση. Εάν βάλουμε βίντεο αγώνων των δύο ομάδων θα βρούμε παρεμφερείς τρόπους ανάπτυξης, πώς μπαίνουμε ανάμεσα στις γραμμές. Επειδή αυτό έχει πολλά χρόνια να συμβεί στην ακαδημία, θεώρησα ότι το να παίρνω tips από έναν τόσο έμπειρο προπονητή θα με βοηθήσει για να βοηθήσω τα παιδιά. Και με έχει βοηθήσει πολύ.

Μπορεί κάποιος από την Κ19 να βρεθεί του χρόνου στο ρόστερ της πρώτης ομάδας;
Κάτω από κάποιες προϋποθέσεις, ναι μπορεί. Υπάρχει ταλέντο σε κάποια παιδιά και μπορούν οι προπονήσεις της πρώτης ομάδας να τους βοηθήσει να δείξουν κάποια στοιχεία.

Δεν είμαστε μια συνηθισμένη αθλητική ιστοσελίδα. Το trifilara.gr ήρθε για να καλύψει ένα τεράστιο κενό. Και θα το κάνει… Δεν θα διαβάσετε στο trifilara.gr νέα από όλες τις ομάδες. Για την ακρίβεια θα ενημερωθείτε γρήγορα και έγκυρα μονάχα για τον Παναθηναϊκό και όλα τα τμήματα του συλλόγου.